De hoofdfoto van Imca Marina

Gage vanaf € 1.795,00

Geluid A-set tot 400 personen
Genre Nederlandstalig

Imca Marina

Imca Marina......Hendrikje Imca Bijl, geboren in Zuidbroek (Groningen) tijdens de laatste wereldoorlog. Ze groeide op als enige dochter in het gezin, waarvan haar vader als electrotechnicus haar de liefde en kennis van de schepping en plant en boom bijbracht en haar ,moeder met haar zong en musiceerde. Als kind van drie stond ze op een stoel voor de familie te zingen... jawel voor een gage van een kwartje, toendertijd voor een zangeres van drie een behoorlijke beloning.

De oorlog en de armoede-jaren erna beletten een pianostudie die ze zelf zo graag had willen doen, maar geld voor andere "snaren" was er nog wel - gitaar, mandoline, banjo, ukuele en zelfs bas. Aangemoedigd door haar leraar van het eerste uur, Jan Kliphuis een vaardig gitarist, zong ze op haar twaalfde op school- en jaarfeesten een muziekuitvoering. Ze trok er met de gitaar op uit en ging letterlijk de "hele wereld"door.

Toen kreeg ze via EMI een platencontract aangeboden van Ger Oord, de legendarische grootmaker van dit concern. Hij geloofde onvoorwaardelijk in Imca en voorspelde haar een succesvolle en lange zangcarriére. Investeerde in haar, leende haar zelfs geld voor een flatje in Amsterdam. Haar grote liefde bleef de zuidelijke, de warme muziek, vaak ook de zigeuner-melodieën. Het zigeunerbloed, zij het verdund, stroomt Imca nog door de aderen.

Feest en sfeer... de twee begrippen typeren de zangeres Imca Marina. Ze is veelzijdig genoeg om deze beide begrippen voor honderd procent waar te maken. Tegenstellingen dagen haar uit. Ze is er dol op. Men weet het nu langzamerhand wel: feest maken en een feest gestalte geven kan ze als geen ander, of zoals Viola Holt bij haar aankondiging van Imca zei: "Het is geen feest als Imca niet is geweest". Imca is zelf een uitbundig mens en dat straalt ze uit en geeft dat door aan de mensen, "het publiek moet gelukkig zijn" zei ze in een interview in het Algemeen Dagblad, "Ik vond het heerlijk om in de Gouden Zaal van een theater te staan, maar ik sta met net zoveel liefde te zingen op het biljart van het buurtcafé, waar de vaste klanten mijn gage met euro's bijeen gespaard hebben."

Imca Marina

Informeer over Imca Marina