De hoofdfoto van Ancora

Gage vanaf € 1.750,00

Geluid A-set tot 350 personen
Bezetting 3 personen
Genre Shanty/Irish Folk/Pop

Ancora

Is het mogelijk om een welhaast vergeten muziektraditie nieuw leven in te blazen, opnieuw op de kaart te zetten? Ja, dat kan. Ancora bewijst dat. Wie deze groep hoort zingen, waant zich onmiddellijk op volle zee om het in scheepvaarttermen te omschrijven. Want in die hoek vinden we Ancora: de aloude Shantyliederen, maar dan in een fris nieuw jasje dat anno 2013 perfect blijkt te passen. De naam van de groep is overigens ontleend aan de Latijnse benaming voor ‘anker’.

Ancora brengt eind deze zomer het debuutalbum Vrij Als De Wind uit, met daarop 13 liedjes. Een buitengewoon aantrekkelijke mix van Shanty, Irish folk en pop. Ze voegen daar een dvd aan toe van absolute topkwaliteit, waarop onder meer alle songs nog eens als clips te zien zijn. Niemand minder dan Kathy Kelly van de Kelly Family en John Sheahan van The Dubliners leverden muzikale bijdragen aan het album. Naast Kathy Kelly en John Sheahan, zijn er op het album gastrollen weggelegd voor Jaap Kwakman van de 3 J’s, topviolist Joost van Es en voor Jan Keizer.

Laatstgenoemde tekende, samen met zoon Louis Keizer, tevens voor het overgrote deel van de songteksten. Het moge duidelijk zijn: hier is goed over nagedacht en niet voor niets heeft de groep ruim anderhalf jaar de tijd genomen om album en dvd op te nemen. Het moest perfect klinken, het moest er perfect uitzien. Wie Vrij Als De Wind beluistert én bekijkt, kan slechts beamen dat ze daarin volledig zijn geslaagd.

Patrick Jongschaap, Harm Wolters en Martin Dams, de drie mannen die samen Ancora vormen, zijn dan ook geen groentjes. Tot voor kort gingen zij namelijk door het leven als De Piratentoppers. Een paar jaar geleden bleken ze stuk voor stuk heimelijke liefhebbers van de aloude shantymuziek. Eigenlijk wisten ze dat niet van elkaar, maar ze ontdekten het bij toeval. Zo brak een fase aan waarin ze, onderweg naar optredens, samen de oude traditionele songs zongen om tenslotte de stap te wagen en hun hart te volgen. Ze besloten het serieus aan te pakken, zochten er de juiste mensen bij en gingen aan de slag. Uiteindelijk leidde dat tot het besluit om het roer dan ook helemaal om te gooien en het leven als Piratentoppers af te sluiten.

Nu, aan het begin van de nieuwe carrière als Ancora, kan het drietal niet wachten om met de liedjes van Vrij Als De Wind live optredens te gaan verzorgen op de Nederlandse podia. Ancora kiest nu het ruime sop. Het kan bijna niet anders of deze groep krijgt de wind vol in de zeilen en gaat op muzikale wijze de harten van velen sneller doen kloppen. Ancora. Het anker. Het anker is los en nu volle kracht vooruit!

De eerste single van Ancora is Vrij Als De Wind, de titelsong dus van het album. Deze zal 28 juni verschijnen en is vanaf dat moment ook te downloaden bij bekende aanbieders als I-Tunes etc. De single zal tevens als – fysieke – cd single verschijnen met Mannen Taan Het Zeil als 2e track.

Ancora inhuren / boeken? Bel 0412-407010 of vul het aanvraagformulier in voor boekingen van Ancora

Ancora in het nieuws

Ancora